Všichni víme, že je důležité vědět zacházet s penězi, ale nevěnujeme tomu víc pozornosti. Raději se sami přesvědčujeme, že to už víme namísto toho, abychom si přiznali realitu a museli se víc vzdělávat.
A to je problém, protože rodiče takto mohou nevědomky vystavit své děti nebezpečí. Mohou totižto od nich pochytit nesprávné návyky. Naše názory, postoje a návyky o penězích se formují již od skorého dětství a mají zásadní vliv na naši finanční gramotnost.
Kromě toho, peníze, jejich nedostatek a náš přístup k tomu ovlivňuje i výšku našeho stresu.
Možno jste o tom doteď neslyšely, ale většina dětí do 7 let už umí rozeznat hodnotu peněz, uvědomují si, že peníze slouží k výměně za produkty/služby a co to znamená mít každý měsíc příjem. Dokonce i to, že když se pro něco rozhodnou, své rozhodnutí nebudou moct vzít spět.
Děti pod 8 let ještě neumí rozeznat rozdíl mezi luxusem a nezbytností. To znamená, že děti by měli být vedené k tomu, jak plánovat výdavky a ovládat své emoce, aby měli zdravé postoje k utrácení peněz.
Toto období je kritické a děti potřebují vidět co nejčastěji správné vzory chování. To souvisí i s důležitostí zvyšovat finanční gramotnost již od dětství, aby děti v dospělosti uměli bez problémů zjistit, které půjčky jsou výhodné, které ne, spočítat si a vyhodnotit splátky v hypoteční kalkulačce. Také by měli umět zjistit, při kterých finančních produktech by zbytečně přeplácely. Nečastěji to bývají bankovní účty, protože osobní účet můžete mít i zdarma.
Důležité je i to, jaká slova rodiče používají v různých situacích, protože děti mohou vnímat drobné rozdíly v tom, jak věci řeknete.
Představte si situaci, kdyby rodič šel se svým dítětem a vidělo by něco, co by opravdu chtělo. Sice by nemusel být problém to koupit, ale rodič by řekl, že na to nemají peníze. Dítě by si mohlo myslet, že nemají dostatek peněz ve všeobecnosti a mohlo by se začít porovnávat s jinými dětmi, i když rodič chtěl jenom říct, že je to momentálně zbytečné. Jedna věta, ale různé významy.
Přitom odpověď: „Běžně nekupujeme věci jenom proto, že se nám líbí. Ale když velmi chceš, můžeš si ho dát na seznam přání k narozeninám.“ Takhle formulovaná odpověď učí děti zdrženlivosti, aby si dopředu přemysleli, na co budou své peníze používat a nekupovali bezhlavě.