EET je pojmem, který v posledních měsících nenechal chladným téměř žádného živnostníka, respektive firmy a osoby samostatně výdělečně činné. Pod zkratkou EET se ukrývá jasně vypovídající název – Elektronická evidence tržeb.
Tu v kompletní míře upravuje a stanovuje zákon o EET, respektive Zákon č. 112/2016 Sb. o evidenci tržeb (najdete zde). Ten plně definuje, na koho se tato povinnost vztahuje a kdo musí svou provozovnu vybavit jednou z nabízených pokladen na současném trhu.
V článku najdete
Prvopočátky EET a další vývoj
Elektronická evidence tržeb započala již v prosinci 2016. To bylo období, kdy se tato nutnost začala vztahovat na všechna restaurační zařízení, stravovací objekty a na ubytovací komplexy. Rozšiřování EET jde však neustále kupředu a v nadcházejících měsících bude pokrývat většinu podnikatelského segmentu.
- Březen 2017 – všichni velkoobchodníci a maloobchodníci
- Březen 2018 – podnikatelé v dopravě a zemědělství
- Červen 2018 – výrobní činnosti a vybraná řemesla
Jaké tržby jsou evidovány v rámci EET?
Elektronická evidence tržeb byla zřízena z jednoho prostého důvodu. Jak již prozrazuje samotný název služby, stát chce docílit maximální kontroly nad platbami realizovanými v hotovosti. U nich to do nedávné doby ještě nebylo možné, a proto byla realizována spousta plateb bez dokladu, potažmo „na černo“.
EET pro malé živnostníky se netýká pouze hotovosti, kterou od zákazníka přijmete, ale i ostatních druhů plateb.
- Platební karta
- Směnka a šek
- Stravenka, dárková poukázka, apod.
Povinnost využívat pokladny EET se vztahuje na všechny, jimž vznikne příjem výše uvedeným způsobem a nezáleží vůbec na jeho celkové hodnotě. Jedinou výjimkou jsou samozřejmě bezhotovostní převody na bankovní účty, které mají v rámci elektronické evidence tržeb jasnou výjimku. Ať už jste plátce DPH nebo využíváte paušální výdaje, při příjmu platby na účet vám nevzniká povinnost, hlásit se k EET.
Nezapomeňte přihlášení k EET
Jestliže musíte využívat elektronickou evidenci tržeb, potom byste takový krok jistě neměli podceňovat. Není to totiž jenom nákup EET pokladny, jíž si musíte pořídit. Důležité je také přihlásit se k EET ještě před příjmem první platby od zákazníka.
Zásadní pro vás budou autorizační údaje od finančního úřadu, s nimiž se budete hlásit do správy údajů evidence tržeb. Laicky řešeno uživatelské jméno a heslo, k němuž se budou vázat vaše evidované příjmy přes EET. To vše můžete zařídit zde.
EET pokladny zasílající ty správné informace
Abyste byli schopni naplnit svoji zákonnou povinnost, potřebujete nejenom ony zmiňované autorizační údaje, díky nimž si zaevidujete svou provozovnu. Jsou to také EET pokladny, skrze něž bude docházet k realizaci plateb. Tato zařízení jsou primárně připojena k internetu a zasílají finanční správě informace o jednotlivých transakcích. Tento proces je otázkou zhruba dvou vteřin, během nichž získáte účtenku pro zákazníka, na níž samozřejmě nechybí natolik důležitý FIK kód.
Jak vypadá vzorová účtenka a co by měla obsahovat se můžete podívat níže:
Finanční správa obdrží od živnostníka hned několik údajů.
- DIČ a označení provozovny
- Označení pokladního zařízení a pořadové číslo účtenky
- Datum a čas přijetí platby, včetně částky
- Bezpečnostní a podpisový kód
V rámci dostupných EET pokladen máte poměrně na výběr. Volit lze mezi klasickými pokladními systémy, ale také mezi malými mini pokladničkami, které máte v provozu neustále při sobě. Vedle pokladních modulů nejsou výjimkou ani hotová softwarová řešení, k nimž vlastně nepotřebuje kromě svého počítače a tiskárny žádnou další techniku navíc.
EET pro malé živnostníky je tu a proto je nejvyšší čas se na něj řádně připravit.