Výhody a nevýhody tříválcových motorů v porovnání s těmi čtyřválcovými jsou vděčným tématem diskusí a debat mezi všemi automobilovými nadšenci. Automobilky u maloobjemových motorů volí tříválcové řešení poměrně často a téma je to tedy velmi časté. Nelze sice čekat, že krátké shrnutí tento věčný spor vyřeší, není ale na škodu si základní rozdíly zopakovat a sumarizovat. V čem tedy spočívají odlišnosti tříválcových a čtyřválcových motorů? Jaké jsou výhody či naopak nevýhody obou typů motorů?
V článku najdete
Tříválce – motory se špatnou pověstí
Celá řada lidí považuje tříválcové motory automaticky za horší řešení. Traduje se o nich, že jsou náchylné k poruchám, hlučné a obecně špatné. Jeden chybějící válec vzbuzuje u mnoha motoristů pocit jistého „ošizení“. Skutečnost je nicméně složitější a komplexnější, tříválce mají totiž i nezanedbatelné výhody.
Porovnáváme-li dva motory stejného objemu z nichž jeden má tři a druhý čtyři válce, je zřejmé, že válec u prvně jmenovaného má větší objem než válec u druhého motoru, tj. u čtyřválcového. Fyzika nám přitom říká, že větší objem válce rovná se vyšší termodynamická účinnost, stejně jako větší teplosměnná plocha. Nezanedbatelnou výhodou je jednodušší konstrukce tříválcového motoru, který má logicky méně částí, a z ní plynoucí jeho nižší cena. Tříválec má také nižší hmotnost a méně zatěžuje nápravu, nemluvě o tom, že je kratší, lépe se servisuje a v neposlední řadě má i nižší spotřebu. Jako vždy je ale něco za něco.
Čtyřválec vrací úder
Tři jsou liché číslo a intuitivně lze cítit, že lichý počet válců může způsobovat problémy s vyvážeností. Skutečně tomu tak je a motory proto musí obsahovat tzv. vyvažovací hřídel. Aby tento mechanismus fungoval, je třeba jeho ložiska mazat a je tak zatěžováno olejové čerpadlo. Již zmíněná větší hlučnost je také skutečností (byť vyvažovací hřídel tento problém alespoň částečně eliminuje).
Vyvažovací hřídel není jediné možné řešení, např. Škoda používá u některých svých motorů upravenou konstrukci setrvačníku, díky které se docílí stejného efektu. Prostřednictvím podobných řešení se však pouze minimalizují principiální nevýhody tříválcových motorů a čtyřválce budou mít proto vždy určité výhody. Mezi patří např. vyrovnaná dodávka výkonu nebo již zmíněná absence vibrací a nevyváženosti.
Má souboj vítěze?
Jednoznačného vítěze souboj tříválců a čtyřválců nemá a ani mít nemůže. Vždy jde totiž o tom, co si pod pojmem „lepší motor“ představujete. Každé řešení má své výhody i nevýhody. Jde-li vám o motor s vysokou dynamikou a výkon, bude pro vás čtyřválec určitě lepší. Preferujete-li nižší spotřebu a považujete nižší emise za klad? Pak se rozhodněte pro tříválec. Nezapomeňte přitom ovšem na to, že v obou skupinách existují motory lepší a motory horší. Vybírejte tedy pečlivě a ne jen podle počtu válců.