Mít dnes vlastní auto je pro většinu lidí téměř samozřejmostí. Koupě nového vozu je ale stále poměrně velmi finančně nákladnou záležitostí, a tak mnoho lidí dává přednost koupi staršího vozu v autobazaru. Největší výhodou takovéhoto ojetého vozu je právě cena, kdy za stejnou cenu jako u nového auta, si můžete dovolit koupit automobil vyšší třídy. Můžete mít samozřejmě štěstí a několik let staré vozidlo vám může sloužit bez jakýchkoli potíží řadu let, bohužel tomu ale většinou tak není.
V článku najdete
Vymezení termínu skrytá vada
Koupě ojetého automobilu je totiž vždy rizikovou záležitostí a i když při koupi vozu se zdá být vše v naprostém pořádku, po několika málo týdnech či měsících se na jednou z ničeho nic začnou objevovat drobné či větší problémy a závady. Zákon naštěstí na takovouto situaci pamatuje a označuje ji termínem skrytá vada. Jde o takovou závadu, kterou při běžné prohlídce před koupí automobilu, ani při zkušební jízdě v něm, nemohl zákazník odhalit. Druhou podmínkou pro naplnění pojmu skrytá vada, je to, že se nesmí jednat o věc, která je konkrétně uvedena v prodejní smlouvě k vozidlu, a třetí podmínkou je pak to, že k dané vadě nemohlo dojít na základě běžného opotřebení vozu v době, která uplynula od jeho koupě. Pokud jsou naplněny tyto tři podmínky, dává vám občanský zákoník naději v možnosti vůz z tohoto důvodu reklamovat. Příkladem závad, které mohou tyto předpoklady naplňovat, jsou například úniky oleje či chladicí kapaliny nebo nejrůznější poruchy palivového čerpadla či turba.
Jak postupovat při reklamaci z důvodu skryté vady?
V případě, že se pro reklamaci automobilu rozhodnete, hraje důležitou roli čas. Pokud totiž vozidlo stihnete reklamovat do doby šesti měsíců od okamžiku, kdy jste v autobazaru vůz koupili, je to prodejce, kdo musí prokázat, že v době prodeje se vada, kvůli které je vůz reklamován, na něm nevyskytovala. Pokud vozidlo reklamujete po více než šesti měsících od jeho koupě, musíte tuto skutečnost, tedy že automobil byl bez této reklamované vady, dokázat vy. V případě, že byla prodejcem fyzická osoba, tedy nikoli autobazar, ale například předchozí majitel vozidla, jsou podmínky pro naplnění reklamace odlišné. Skryté vady prokazuje vždy pouze kupující. Skrytá vada se nejčastěji dokazuje prostřednictvím nezávislého znaleckého posudku, která vyhotovil soudní znalec. V případě, že se s prodejcem automobilu není možné dohodnout na opravě či výměně vozu, hraje znalecký posudek stěžejní roli u možného následného soudního sporu. V každém případě, pokud prodávající reklamaci vady zamítl, musí prokázat z jakého důvodu.
Co je k úspěšné reklamaci zapotřebí?
Aby byla vaše reklamace ojetého vozu úspěšná, je potřeba vždy dodržovat správný postup, tedy co nejdříve písemně kontaktovat prodejce automobilu a společně s ním sepsat tak zvaný reklamační protokol. V tomto protokole byste vždy měli uvést následující údaje: údaje o kupujícím a prodávajícím, specifikace vozidla a data jeho koupě, popsání závady a požadovaného způsobu kompenzace, uvedení aktuálního stavu vozu i včetně případných dalších poškození a stavu tachometru, datum a čas podání reklamace a podpisy obou zúčastněných stran. K takovémuto protokolu se pak ještě přiloží kupní smlouva a případný znalecký posudek. Nejčastější chybou, kterou se bohužel stále poměrně velké procento nespokojených kupující dopouští, je nechat automobil opravit na vlastní náklady a ty pak vymáhat po prodejci. Takový postup zákon neuznává.
Jak je to u ojetého automobilu se zárukou?
Tak jako u jakéhokoli jiného spotřebního zboží platí samozřejmě i u ojetého vozidla dvouletá záruční lhůta, tedy v případě, že jste ojetý vůz zakoupili v autobazaru. V případě, že to bylo u fyzické osoby, je záruční doba pouze šest měsíců. V případě reklamace ze strany kupujícího má následně prodávající třicet dní na to, aby vadu nějakým způsobem odstranil, nebo případně reklamaci neuznal. V případě, že prodávající během měsíční lhůty závadu na vozidle neodstraní, má kupující právo od smlouvy odstoupit a prodávající mu v tomto případě musí vrátit peníze.
Několik rad ke koupi ojetého vozidla
I když cena je důležitá a lákavá, mějte při koupi staršího vozu vždy na paměti, že příliš nízká cena je riskantní a se snižující se cenou roste pravděpodobnost problémů a skrytých vad. Obecně platí, že cena ojetého vozu by se měla odvíjet především od jeho celkového technického stavu, počtu najetých kilometrů, stáří vozidla či toho, zda bylo auto v minulosti havarované. K utvoření si určitých představ o cenovém rozsahu konkrétních ojetých vozidel vám mohou pomoci nejrůznější kalkulačky a tabulky, které najdete na internetu. K dalším doporučovaným zásadám při kupování ojetého vozu patří také pokusit se zjistit o daném vozidle a jeho historii co nejvíce. Užitečné proto je nahlédnutí do jeho servisní knížky, ve které je možné najít mnoho důležitých informací, samozřejmě zejména o historii oprav či nehod konkrétního automobilu.
Dále nezapomeňte věnovat pozornost kontrole VIN kódu, který by měl na jednotlivých částech automobilu být stejný jako kód uvedený v dokladech vozidla a jeho servisní knížce. Na internetu si jeho prostřednictvím můžete ověřit rovněž počet ujetých kilometrů a odhalit tak případné stočení tachometru, dále počet předchozích majitelů i to, zda není auto vedeno například v policejní databázi jako kradené. Pokud už se ke koupi vozu odhodláte, trvejte na podrobném zdokumentování a popsání stavu vozidla v kupní smlouvě. Vyvarujte se toho, aby byl technický stav vozu popsán pouze obecně, například pouze slovy motor či převodovka, neboť pro případnou úspěšnou reklamaci je nutné, aby byla vada popsána konkrétně.