Vzhledem k tomu, že diskuse o environmentálních, sociálních a správních strategiích, známých také jako ESG, se obvykle zaměřuje na velké korporace, možná si kladete otázku, zda je ESG relevantní i pro menší firmy. Krátká odpověď zní – rozhodně ano. Menší firmy sice nejsou pod takovou veřejnou kontrolou a regulatorním tlakem jako velké korporace, přesto však implementace strategie udržitelnosti může mít významný dopad na jejich zisky i schopnost překonat konkurenci. Pokud jste vlastníkem menší firmy a dosud ESG strategie ve svém podnikatelském plánu nezohledňujete, nyní je ten správný čas, abyste o tom začali přemýšlet.
Proč je ESG nutné i pro menší firmy?
V historii nebylo nikdy více potřeba, aby se co nejvíce organizací začalo chovat udržitelně. Svět se otepluje rychlostí a rozsahem, které jsou bezprecedentní a dopady změny klimatu se objevují rychleji a silněji, než se původně předpokládalo. Zvyšuje se také tlak spotřebitelů, regulačních orgánů a investorů na to, aby firmy udržitelnost začlenily do svých strategií a produktů. Dobrá strategie udržitelnosti se bezesporu stala obchodní příležitostí 21. století a ti, kteří ji nevyužijí, mohou být brzy předběhnuti svojí konkurencí.
Silná ESG strategie vaši firmu odliší od konkurence a pomůže vám přilákat a udržet zákazníky, kterým není lhostejný stav sociálního a životního prostředí.
Přístup ke kapitálu bude v budoucnu stále více záviset na promyšlené ESG strategii.
Objem kapitálu a investorů, který je vázán na ESG ukazatele, stále roste. „Zelené“ úvěry mohou představovat nové příležitosti k získání kapitálu pro firmy, splňující kritéria udržitelnosti. Výpočet uhlíkové stopy společnosti, důraz na etiku podnikání, ochranu práv spotřebitelů, rozmanitost a inkluzi jsou mezi častými ukazateli, které chtějí stakeholdeři po firmám vykazovat.
Strategie udržitelnosti je dnes již takřka nutností
Správně nastavená ESG strategie dokáže chránit vaše budoucí příjmy, reputaci a zvýšit atraktivitu vaší organizace pro zákazníky a zaměstnance. Jelikož neexistuje žádná univerzální ESG strategie, je potřeba ve vaší firmě začít zhodnocením, jak na tom v současné době jste ohledně dopadů vaší činnosti firmy na životní prostředí, sociální a governance aspekty. ESG strategie se stávají normou a včas vynaložené úsilí investované do tématu vám tak pomůže udržet si náskok před konkurencí.