Čeká vás autoškola? Pak by vás mohlo zajímat, co všechno musíte splnit, abyste mohli odejít úspěšně s řidičákem v kapse a možností řídit vozidlo. Samozřejmostí je, že musíte absolvovat kurz v autoškole. Ten se většinou skládá z teoretické výuky a praktických jízd, které s vámi absolvuje zkušený instruktor. Během této doby byste se postupně měli seznámit s technikou jízdy a se základními pravidly silničního provozu. Je zcela nezbytné dávat opravdu pozor, co vám instruktor říká, nejsou to jen slova do větru, ale většina informací se vám v provozu bude hodit.
Den D
Po ukončení výuky a výcviku v autoškole se žadatel o řidičské oprávnění podrobí zkoušce z odborné způsobilosti k řízení motorového vozidla. Žadatele o řidičské oprávnění přihlásí ke zkoušce u obecního úřadu provozovatel autoškoly, a to do 15 dnů od ukončení výuky a výcviku. Příslušný obecní úřad obce zařadí žadatele ke zkoušce tak, aby byla zahájena nejpozději do 15 dnů po obdržení žádosti provozovatele autoškoly o přihlášení ke zkoušce. V podstatě to tedy znamená, že nejpozději do měsíce od ukončení výuky v autoškole byste se měli dostat ke zkouškám.
Délka výcviku v autoškole je dána zákonem a musí ji absolvovat každý žadatel o řidičské oprávnění. Je však stanovena pouze minimální délka kurzu. Nejste-li si tedy svými vědomostmi či dovednostmi příliš jistí, můžete si samozřejmě připlatit lekce extra. Může se vám to zdát jako vyhozené peníze, ale opak je pravdou. I za každou zkoušku platíte nemalou částku a pokud ji budete muset opakovat, investované finance nutně porostou. Možná je tedy lepší si připlatit kondiční jízdy a jít na zkoušku skutečně zcela připraveni. Budete méně nervózní a jízda se vám určitě podaří o mnoho lépe. Nepodceňte také domácí přípravu na test ohledně teoretických znalostí pravidel provozu. V testu jsou sice možnosti, ale rozhodně není snadný a nezřídka by na něm pohořeli i zkušení řidiči.
Teoretické znalosti i praktické dovednosti
Pode toho, o jaký typ řidičského oprávnění se jedná, bude mít vaše zkouška dvě nebo tři části. Společné je to, že musíte úspěšně složit test skládající se z otázek ohledně předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy. Poté je nutné složit také praktickou část zkoušky, která se skládá z jízdy v provozu za doprovodu komisaře, který vaši jízdu hodnotí a kontroluje dodržování předpisů. U skupin C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D nebo D+E se skládá také zkouška z ovládání a údržby vozidla. Pokud ale děláte řidičák jen na klasické auto, této části se vyhnete. O úspěchu u vaší zkoušky rozhoduje skóre z teoretického testu a pak samozřejmě i hodnocení komisaře ohledně vaší praktické jízdy.
Připravte se, že komisaři bývají nekompromisní a ani drobné zaváhání vám neodpustí. Proto ke zkoušce přistupujte až tehdy, když jste si jisti, že vozidlo skutečně umíte ovládat.