Ultramoderní vozidla s autopilotním systémem jsou předmětem kontroverze. Na jedné straně stojí skalní příznivci nejnovějších technologií, na straně druhé pak konzervativní řidiči, kteří by svůj život umělé inteligenci nesvěřili. Která skupina má pravdu? Jak už to tak bývá, ta se skrývá „někde uprostřed“.
O schopnostech autopilota elektromobilu Tesla X jsme se mohli přesvědčit minulý rok ze záběrů palubní kamery vozu, která zachytila, jak se vozidlo vyhnulo nehodě ještě před tím, než k ní vůbec došlo.
O co šlo? Automobil Tesla Model X se pohyboval rychlostí 113 km/h na dálnici A2 nedaleko Eindhovenu. Vozidlo měl plně ve své režii autopilot, který – na rozdíl od řidiče Opelu jedoucím před ním – si v dostatečném předstihu uvědomil, že musí začít brzdit. Před Oplem se utvořila kolona, čehož si šofér německého auta nevšiml a zezadu naboural do posledního stojícího vozu. Tesla zastavila u krajnice v bezpečné vzdálenosti.
Jak je možné, že umělá inteligence zareagovala pohotověji než člověk? Model X disponuje množstvím kamer, senzorů a radarů, které bedlivě monitorují okolí – vozidlo díky nim reaguje na dopravní značení i překážky ve vozovce. Problém nepředstavují ani zpomalovací prahy či parkovací zábrany. Jinými slovy Tesla dohlédne podstatně dál než řidič a má přehled také o chodcích.
A co tragická nehoda inženýra Applu?
O autopilotu Tesly se však dočtete i to, že zabíjel. Respektive byl aktivní, když došlo k tragické nehodě v Kalifornii na konci března loňského roku. Na sedadle řidiče seděl osmatřicetiletý inženýr Applu, který udělal osudovou chybu. Nastavil adaptivní tempomat na udržování co nejkratší vzdálenosti s nejbližším automobilem před Teslou. Vozidlo ho zhruba šest sekund před nehodou akusticky varovalo, aby dal ruce na volant a reagoval. Američan výzvu ignoroval a narazil s vozem do betonové bariéry.
Navzdory nehodě je ze statistického hlediska jízda s Teslou 3,7krát bezpečnější oproti vozu bez autopilota. V USA připadá jedna smrtelná nehoda vozu opatřeného elektronickými asistenty na 320 milionů ujetých mil.