Technickou kontrolu je nutné absolvovat každé 2 až 4 roky. Přesný termín najdete ve velkém technickém průkazu nebo na červené známce na zadní SPZ. Datum, které tam uvidíte, představuje poslední den, kdy se můžete s vozidlem legálně prohánět po silnici, a proto se na STK objednejte s předstihem a důkladně se na ni připravte.
Jak může STK dopadnout
- Vozidla bez závad dostanou nové osvědčení a se stanicí technické kontroly se shledají znovu za 2 až 4 roky.
- Vozy s většími, ale odstranitelnými závadami, posílá technik domů s tím, že mají být do 30 dnů opraveny a kontrolu si zopakují.
- Vozidlům v dezolátním stavu nebývá „technická“ prodloužena a jsou vyřazena z provozu.
Než vyrazíte
- Příprava dokladů
Připravte si všechny potřebné doklady: velký technický průkaz, osvědčení o registraci vozidla a předchozí protokol o měření emisí.
- Kontrola celkového stavu vozu
Samotná kontrola technického stavu nejčastěji začíná podvozkem. Technik si proklepne vůli v čepech, těsnost motoru i celkový stav karoserie. Pokud vám odchází výfuk, z motoru vám kape olej, volant se třese jako osika nebo auto táhne na jednu stranu, zamiřte před technickou raději do autoservisu.
- Kontrola pneumatik
K nejčastějším příčinám předčasného ukončení STK patří nesprávné rozměry pneumatik. Zkontrolujte si, zda značení pneumatik, které najdete na bočnici, souhlasí s tím, co máte uvedeno v technickém průkazu. Dejte si pozor také na to, aby na jedné nápravě byly stejné pneu. A přeměřte si hloubku vzorku. V zimní sezóně je minimální hloubka 4 mm a v létě 1,6 mm. Pokud vás čeká kontrola na podzim či v zimě, zkontrolujte si obutí s předstihem. Jestli se hloubka už blíží k hraničním hodnotám, pořiďte si raději nové. Nejlepší cestou, jak výhodně nakoupit, je sledování výsledků testů zimních pneumatik.
- Kontrola brzdového systému
V ideálním případě si nechejte brzdy zkontrolovat ještě před návštěvou STK. Jednoznačným signálem, že je brzdný systém opotřebený, je pískání a skřípání při každém brždění.
- Kontrola skel
Dobře si prohlédněte všechna skla a zejména to čelní, kde se nejčastěji objevují praskliny. Pokud se vám začíná na skle rozrůstat „pavučina“, nechejte si sklo před návštěvou STK raději vyměnit. Důvodem pro ukončení technické jsou také zatmavovací fólie na předních bočních sklech.
- Kontrola světel
Kontrolu světel zvládnete i sami doma. Vyzkoušejte, zda vám fungují všechna světla, která auto má. Nezapomeňte na potkávačky, směrovky, mlhovky a zpětná couvací světla.
- Kontrola změn
Pokud se vyžíváte v tuningu, nebo jste si jen nechali zvednout podvozek či namontovat tažné zařízení, nezapomeňte si zkontrolovat, zda máte každou úpravu zapsanou v technickém průkazu vozidla. Jestli vám tam něco schází, na STK ještě nevyrážejte.