Při hledání ideální ojetiny většina lidí hledí především na nejlepší poměr ceny, technického stavu a případně i celkového dojmu, jakým na ně automobil působí. Někteří zákazníci však mají jiné priority – vyžaduji, aby byl vůz bezpečný. A zatímco v případě nových vozidel je aktivní i pasivní bezpečnost na vysoké úrovni, u automobilů staršího data výroby mohou některé z moderních prvků chybět.
Spousta airbagů a jízdních asistentů je dnes již v mnoha automobilech standardem, ovšem ještě relativně nedávno si museli řidiči za bezpečnostní prvky připlácet. Nové vozy se navíc vyrábí z vysokopevnostní oceli, která úroveň bezpečnosti výrazně zvyšuje. Na bezpečná auta však samozřejmě narazíte také za branami autobazarů. Potvrzuje to například renomovaný autobazar Praha Výhybka, v jehož nabídce se často objeví některý z níže uvedených modelů.
Zajímavý průzkum vytvořila v roce 2017 britská firma Thatcham Research. Odborníci seřadili vozy v cenové relaci do 450 tisíc korun na základě jejich bezpečnosti. Další podmínkou bylo, aby vozidla byla k mání také s motorem se spotřebou do 5,2 litru benzinu či 4,5 litru nafty. Roli tedy nehrála pouze bezpečnost, ale také relativně úsporný provoz.
Ačkoliv se může českému zákazníkovi částka do 450 tisíc korun za ojetinu jevit jako příliš vysoká, v praxi jde o priority. Můžete si pořídit například novou Škodu Fábii, nebo o něco starší, ale mnohem bezpečnější Volvo.
V žebříčku se na prvním místě umístilo Volvo V4, které se vyrábí již od 2012. Konkrétně jde o verzi s paketem IntelliSafe zahrnující systémy pro hlídání jízdních pruhů, mrtvých úhlů, cyklistů a chodců. Samozřejmě nechybí ani adaptivní tempomat.
Na dalších místech se umístily vozy Mazda 3 (od r.v. 2016), Toyota Auris (od r.v. 2015), Volkswagen Golf Plus (od r.v. 2014) a BMW 2 Active Tourer (od r.v. 2014). A co se týče vozů v kategorii do 150 tisíc korun, zvítězila Škoda Citigo (od r.v. 2014).
Co dodat závěrem? Snad jen to, že byste se při hledání bezpečné ojetiny měli zaměřit na pražské autobazary, které mají nejširší nabídku vozidel.