Otázka, kterou si klade bezpochyby velká spousta majitelů automobilů. A mnohdy je to dokonce před nákupem nového vozu, protože řada výrobců, potažmo prodejců už vám dává dnes na výběr. Každý řidič má trochu odlišné potřeby a nároky, takže výsledná odpověď bude hodně individuální. Pokud se však začtete do následného porovnání a zjistíte výhody a nevýhody obou řešení, možná budete mít jasno.
Rezerva v podobě pátého kola
Většina řidičů byla ještě do nedávné doby zvyklá na to, že rezerva je nepostradatelnou součástí povinné výbavy vozu. Dnes už tomu tak být nemusí. Existuje tedy spousta lidí, kteří si prostor bez rezervy v kufru jednoduše nedokáží představit. A přitom, když nemáte rezervu v kufru, můžete obratem získat poměrně hodně volného místa. To přijde vhod.
Počítat byste měli s tím, že když si kupujete zcela nový vůz, u spousty modelů není v základní výbavě rezerva. To znamená, že za takový nadstandard si budete muset připlatit, a to se nemusí líbit každému. Takže z pohledu pořizovacích nákladů půjde určitě o nákladnější věc.
Když náhodou píchnete, je nutné počítat s tím, že výměna rezervy není nejjednodušším procesem, natož pro ženy. Můžete píchnout na nevhodném terénu, kdy auto ani nezvednete na hever nebo prostě nemáte dostatek síly a zkušeností na obměnu. Pokud se vám to však podaří, můžete si být jisti, že s rezervou lze téměř bez omezení pokračovat v cestě na dovolenou či kamkoliv jinam. Rozhodně jde o menší omezení jízdních vlastností nežli v případě setu na opravu kola.
Novodobé sety na opravu auta
Nyní se pojďme věnovat druhé variantě týkající se setu na opravu kola. Když se na první pohled zadíváte na obě dvě řešení, pak zjistíte, že speciální sprej zabírá opravu o hodně méně místa nežli rezerva. Ani pořizovací náklady nebudou tak vysoké jako když musíte kupovat celý disk s pneumatikou.
Když přijde na přetřes aplikování setu na opravu kola, spoustu řidičů, a hlavně řidiček také určitě zajásá. Žádný hever, nářadí, šmír a jiná špína. V tomto případě jednoduše vezmete set na opravu kola a budete postupovat podle návodu. Vše obvykle spočívá v nastříkání speciální směsi do píchnutého kola, čímž dojde k ucpání díry.
Je ale nutné počítat s tím, že taková výplň není věčná a slouží tedy jen pro krátkodobé použití v závislosti na poškození kola. V některých situacích vám dokonce nepomůže ani tato sada, ale by možná pouze výměna za rezervu. S opravnou sadou se tak nemůžete pouštět na delší výjezdy a měli byste ji využít pouze k tomu, abyste dojeli do nejrychleji domů nebo do nejbližšího servisu. Jako další negativum lze označit také to, že opravná sada poměrně dost ušpiní nejenom kolo zevnitř, ale také samotnou pneumatiku, což je zapotřebí vyčistit.
Udělejte si tedy sami představu o tom, co je pro vás lepším řešením.