Každý řidič by měl již z hodin v autoškole dobře vědět, že dle zákona je potřeba mít od 1. listopadu do 31. března za daných podmínek zimní pneumatiky. Pro řadu řidičů je to nepříjemná povinnost, kterou musí minimálně dvakrát ročně řešit a nezapomenout na ni. Jsou však řidiči, kteří dodrží zákon, i když se s výměnou pneumatik vůbec nemusí stresovat. Nemluvíme o těch, kteří na zimním obutí jezdí permanentně celý rok (což legislativa umožňuje), ale o motoristech využívajících stále populárnější celoroční pneumatiky. Počty lidí, kteří tuto možnost volí, stále rostou. Poslední odhady hovoří o tom, že v letošním roce je po celém světě obuje zhruba 13,8 milionu aut. Přitom před šesti lety to nebyla zdaleka ani polovina. Je toto řešení skutečně výhodné, nebo existují nevýhody, který by vás měly odradit? Pojďme se na celoroční obutí podívat více zblízka.
V článku najdete
Úspora času i peněz
Hlavní výhody celoročních pneumatik jsou pro motoristy zřejmé. Ta první pramení hned z jejich názvu, dají se používat celou sezonu, což majitelům vozů ubírá mnoho starostí a nákladů. Majitel auta nemusí řešit výměnu gum na poslední chvíli a s tím ruku v ruce jdoucí přeplněné servisy. Na celý rok má jednu sadu, takže odpadají i strasti se správným uskladněním té druhé. Nesprávně uskladněné pneumatiky totiž daleko rychleji ztrácejí na kvalitě a velmi rychle se opotřebovávají. Díky celoročnímu obutí jste také lépe připraveni na nenadálé výkyvy počasí. Nezřídka se může stát, že třeba v dubnu nasněží nebo se vytvoří ledovka a řidič na letních pneumatikách může mít vážný problém.
Bezpečnostní riziko
Jenže každá mince má dvě strany, to je jasné. První nevýhodou je třeba to, že celoroční pneumatiky jsou a vždy budou pouhým kompromisem mezi obutím letním a zimním. V praxi to znamená, že v létě se lépe chovají letní a v zimě zimní. Celoroční gumy se při náročných testovacích disciplínách pravidelně umisťují někde na půl cesty. Pokud tedy hledáte skutečnou kvalitu a maximální bezpečnost, toto pro vás není ideální cesta. Auto na celoroční sadě se za sucha při měření brzdné dráhy nikdy nevyrovná vozu s letními pneumatikami, a to stejné platí i v porovnání se zimním obutím na sněhu. Co se týče bezpečnosti je přezouvání vždy lepší variantou, a to i když nechcete do pneumatik investovat spoustu peněz.
Je to skutečně levnější?
Hlavním motivačním faktorem pro řidiče bývá cena. Máte jen jedny pneumatiky a také ušetříte za přezouvání. Tato rovnice platí ale spíše pro motoristy, kteří toho moc nenajezdí. Celoroční pneumatiky se doporučují zejména na městské popojíždění a pro řidiče, jenž za sněhu a námrazy vyráží na silnice jen zřídka. Naopak pokud vlastník auta už před zimou počítá s tím, že na přelomu roku bude sem tam muset vyjet i na delší trasy a dálnice, měl by určitě sáhnout po zimní sadě.