Lanovky usnadňovaly přepravu již od dob starověku, i když ne v dnešní podobě. K provozu byla využívána lana rostlinného původu. Novodobější lanové dráhy, již s pevnějším a bezpečnějším lanem se začaly využívat až později okolo poloviny devatenáctého století. Lanovky byly ale využívány výhradně k přepravě zboží, a to hlavně z důvodu obavy o lidské životy. I s lidskou posádkou se do vzduchu dostaly na přelomu 19. a 20. století. Od druhé světové války jsou lanové dráhy využívány po celém světě i pro přepravu lidí do nepřístupných míst, v turistice a zimních sportech.
Lanovky prošly velkým vývojem a v dnešní době běžně dosahují několika kilometrových rozměrů. Často se díky postavené lanové dráze změní celé okolí, vybudují nové rekreační oblasti a mnohé přístupové cesty, stejně jak tomu bylo v Arménii v horách Tatev, kde v roce 2008 vznikl projekt, jehož úkolem je zachránit a rozvinout hornatou oblast. Tento projekt pomůže zpřístupnit i nejstarší a nejdůležitější klášter v Arménii, který byl postaven již v 9. století. Do této doby byl skoro opuštěný, zapadlý v horách a dnes kandiduje na seznam UNESCO.
V článku najdete
Nejdelší lanovka světa
To vše umožnil provoz nově postavené, obousměrné kabinové lanovky, která měří 5,7 km. Celá trať vede nad hlubokou soutěskou řeky Vorotan. I místní lidé jsou nadšení z vidiny přílivu turistů, kteří mají jedinečnou možnost shlédnout jinak nepřístupný starověký klášter. V okolí lanovky by měl být postaven i komplex budov, který by měl právě tento turismus podpořit.
Lanovka ve Vietnamu
Nejde však pouze o lanovku v Arménii, která je považována za nejdelší na světě, ale jsou i další lanovky, které udivují svou délkou, i když jejich prvenství bylo překročeno. Jednou z nich je jednosměrná lanovka ve Vietnamu, která je dlouhá 5 kilometrů a 43 metrů, což je pouze o 27m méně, než lanovka v Arménii. Tato dráha však drží jiné prvenství a to v její výšce mezi spodní a horní hranicí, která je 1292 metrů.
Lanovka v Česku
I když naše země zdaleka nedosahuje prvních míst v délce lanovek světa, můžeme se pochlubit i naší nejdelší, která vede z Krupky-Bohosudova u Teplic na Komáří vížku v Krušných Horách. Délka této vysuté sedačkové dráhy je 2348 metrů. Její provoz byl zahájen 25. května 1952.
Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor:David Castillo Dominici)