Bez nakupování přes internet si většina z nás nedokáže život představit a to nejenom z důvodu pohodlí, které tento způsob poskytuje, ale i v rozhodování při nákupu. Internet má své výhody v možnosti snadného srovnání kvality a ceny zboží. Díky absenci nákladů za provozování kamenného obchodu, mohou internetové obchody výrazně snížit ceny výrobků. Navíc je možné nalézt na internetu množství recenzí, kritik, diskuzí a sociálních sítí, na nichž si lehce ověříme správnost svého rozhodnutí.
Historie internetových obchodů
Není tak dávno, co jedinou možností k našemu nákupu byl jediný obchod ve městě, který se zabýval prodejem produktu, pro který jsme se rozhodli. Jeho značka, cena i kvalita byla dána a jediné rozhodnutí, které mohl člověk udělat, bylo buď koupit, nebo ne. Internet bylo slovo neznámé a neznámé bylo ještě před pár desítkami let. První náznaky, které mohly připomínat vznik internetu, se objevily v roce 1962.
Jednalo se o předchůdce internetu, pojmenovaného Arpanet. Byla vytvořena síť, která pracovala pouze mezi 4 počítači a k nim bylo po zhruba deseti letech připojeno padesát vojenských a výzkumných center. Okolo roku 1980 se začal internet šířit i mezi jinou než vojenskou a vědeckou sféru, ale až v druhé polovině devadesátých letech minulého století se začal stávat tím, co nastartovalo jeho současnost. Byl vytvořen první prohlížeč, který později nahradil úspěšnější Explorer, v roce 1995 byla spuštěna internetová aukční síť eBay, která nastartovala možnost online nákupů a prodeje, tři roky poté byla založena společnost pro přidělování jmen a čísel (domén a IP adres) a vytvořen oblíbený vyhledávač Google.
Téměř současnost
Okolo roku 2000 se také začínají rapidně rozjíždět internetové obchody, jejichž start spadá právě do období poloviny devadesátých let. Jejich růst je tak rychlý, že už při průzkumech českého trhu v roce 2007-2008 bylo zjištěno nejen, že 88% lidí využívá internet k vyhledávání a srovnání nabídky, ale i to, že 94% procent populace již někdy nakoupilo na internetovém obchodu. Dnes se nákupy na internetu staly běžnou součástí života, a pokud si uvědomíme, že toto vše proběhlo v období zhruba patnácti let, naskýtá se otázka, co nás v této oblasti čeká do budoucna.
Bude ještě internet a internetové obchody tím, co jsou dnes? Nezbývá nám, než se nechat překvapit.
Obrázek převzat z webu www.freedigitalphotos.net (autor: Jomphong)