Pro každý e-shop platí, že je povinné poskytovat možnost vrácení zboží zákazníkovi, který u vás zboží zakoupil, ale pak si nákup rozmyslel nebo zjistil, že vybraný kus nevyhovuje jeho požadavkům. Pro tuto dobu je však zákonem stanovená lhůta a ne u každého prodávaného sortimentu tato povinnost platí. Pojďte se podívat na přehledné podmínky, které pro vracení u e-shopů stanovuje zákon.
V článku najdete
Možnost vrácení zboží
V porovnání s kamennými obchody zákazník na e-shopu nakupuje v podstatě naslepo. Vybraný produkt přímo nevidí. Ačkoliv jsou u něj uvedeny mnohé parametry a je u něj napsaný popis, neobsáhne text nikdy vše, i když informuje bez úpravy skutečnosti a žádné věci nezatajuje. Proto zákazníci mají možnost zboží, které si v internetovém obchodě zakoupili, vrátit ve stanovené lhůtě a to bez udání důvodu. Nepleťte si to však se zárukou – tu je třeba v případě poškozeného či jinak vadného kusu plnit mnohem déle. Vrácení zboží bez udání důvodu je možné i v případě, že je daný kus v pořádku.
Informujte o 14ti denní lhůtě
Zákon stanovuje možnost vrátit zboží od 1 roku a 14ti dní od nákupu. Pro mnohé zboží však je tato doba pro vyzkoušení velice dlouhá. Proto existuje možnost stanovit si podmínku kratší doby. Minimální lhůta pro vrácení je 14 dní, některé e-shopy, například ty, které nabízejí oblečení na zkoušku, si ji prodlužují např. na tři týdny. O skutečnosti, že používáte 14ti denní nebo jinou zkrácenou lhůtu je však třeba zákazníky informovat. Pokud ve vašem obchodě chybí oznámení, že je možné zboží vrátit do 14ti dnů, platí automaticky ze zákona doba 1 rok a 14 dní.
Jak změnit dobu při provozu e-shopu?
14ti denní lhůtu je nejlepší zvolit hned při zakládání internetového obchodu a sepisování jeho podmínek. Pokud ji však chcete do svého e-shopu implementovat později, je tu samozřejmě možnost. Změna platí pro všechny nové zákazníky, a když o této skutečnosti informujete i ty stávající, kterým běží lhůta 1 roku a 14 dní, zkracuje se doba pro vrácení na 14 dní ode dne odeslání této informace.
Pro které zboží toto neplatí?
Není možnost vrátit zboží, které podléhá rychlé zkáze (např. potraviny) a také takové, které je baleno v hygienickém obalu (např. vzduchové filtry), jež je důležitý pro jeho funkčnost. Také jej nelze poslst zpět v případě, že si zákazník nechá upravit vybrané zboží na zakázku ať už velikostí, potiskem nebo jakýmkoliv jiným způsobem.
Vracení poštovného
Kromě kupní ceny je třeba vrátit i cenu nejlevnější možné přepravy – v případě, že si zákazník objednal z vlastní vůle dražší, stačí uhradit jen tu nejméně nákladnou, která by v danou chvíli byla možná. Není nutné hradit náklady na dopravu zboží od zákazníka k vám, pokud na to upozorníte, stejně jako na 14ti denní lhůtu. Pokud tak neučiníte, máte povinnost uhradit i doručení vráceného zboží k vám.