Chystáte se letos vyplňovat daňové přiznání? Pro nováčka to může být pěkně zapeklitá situace. Ale i člověka, který to dělá každoročně, mohou některé věci zaskočit. Každoročně se pak na stolech úředníků hromadí přiznání s chybami, které je nutné opravit a předělat. Jak se této situaci vyhnout a zvládnout to na první dobrou? Poučte se z těchto nejčastějších chyb!
Proplout hladce procesem podání daňového přiznání znamená dobře vědět, který typ daňového přiznání, k čemu slouží. Tiskopis je sice vždy stejný, ale daňové přiznání lze podat jako:
- řádné
- opravné
- dodatečné
V článku najdete
Vím, co podávám
Nejčastěji podáváme řádné přiznání, a to do konce března. V případě, že využíváte služeb daňového poradce nebo je nutné ověřit účetní závěrku auditem, řádný termín odevzdání se prodlužuje do 30. června. Opravné přiznání bude muset podávat ten, kdo v něm ještě v termínu do 31. března zjistí nějakou chybu. Tu pak napraví vyplněním nového formuláře, ale opět to musí stihnout do konce března. Dodatečné daňové přiznání vám poslouží v případě, že zjistíte ve svém formuláři chybu, ale řádný termín již uplynul. Zde je dobré vědět i to, že od prvního dubna vám v případě nedoplatku běží úroky, a tak je vzniklou situaci nutné řešit urgentně.
Pozor na přílohy, často chybějí
Když už vše stihnete vyplnit a odevzdat včas, kde se může nejčastěji vyskytnout chyba? Podle úředníků bývají nejproblematičtější přílohy, které dokazují, že jsou uplatněné odpočty, slevy a zvýhodnění oprávněná. Na doložení těchto skutečností nesmíte zapomenout. Snižujete-li proto svůj základ daně například o poskytnuté dary, musíte zároveň odevzdat i potvrzení od příjemce daru. Bez něj nebude vaše úleva uznána. Stejně tak je nutné dokázat zaplacení úroků z úvěru, pokud s ním v přiznání pracujete. Stejným způsobem je nutné dokládat i uhrazené penzijní připojištění a soukromé životní pojištění. Možností, jak si základ daně alespoň trochu snížit, je bezpočet, ale opět je nutné je pečlivě a prokazatelně doložit. S přílohami tedy nespěchejte a raději začněte přiznání řešit zavčas, abyste měli dost času si vše potřebné obstarat.
Napravit chybu co nejdřív
A co se děje v případě, kdy už chyba nastane a Finanční úřad ji objeví? Obvykle mohou nastat dvě situace. Jestliže se jedná o zjevnou chybu ve výpočtu, která ale není pravděpodobně způsobena úmyslně, správce daně jednoduše vystaví platební výměr, který vám zašle. Větším problém nastává v případě, kdy nabude podezření, že se snažíte nějakým způsobem podvádět. V takovém případě zahájí vytýkací řízení, ve kterém vyzve poplatníka k jejich odstranění. Na něm pak je, aby dokázal svou nevinu potřebnými dokumenty. Doložit vše nutné je zcela na vás a je vaší odpovědností schraňovat si například všechny nutné doklady a další náležitosti.