Když se v dnešní době řekne uzavřít smlouvu, spousta lidí si představí klidné prostudování smluvních podmínek a podpis přehledných smluvních podkladů. Jenže, tomu tak nemusí být vždy. Spousta prodejců služeb a nejrůznějšího sortimentu cílí na zákazníky trochu jiným směrem. Snaží se s nimi uzavřít smlouvu po telefonu. Neříkáme, že to vždy musí znamenat něco špatného, ale obvykle to není zrovna dvakrát dobré.
Typickým příkladem jsou dodavatelé energií, které tímto způsobem lanaří zákazníka. Výjimkou nejsou ani mobilní operátoři a mnohé další prodejci.
Při telefonátu buďte ostražití
Když vám zavolá někdo výše uvedený a vy s ním nechcete hovořit nebo cokoliv objednávat, raději nevybíraným způsobem ukončete hovor. Prodejci jsou totiž dobře školení na to, aby vás udrželi na telefonu a jednoduše vám vnutili konkrétní věc. Dávejte si pozor na slovíčko „ano“, které v určitém kontextu může znamenat souhlas s nákupem konkrétní služby a vy se během následujících dní můžete nemile podivovat.
Pokud přece jenom podlehnete nátlaku nebo vás konkrétní věc zajímá, obvykle se k vám vypraví kurýr se smlouvami. Nikdy se je nesnažte studovat narychlo mezi dveřmi a obratem podepisovat. Na jejich přečtení si vyhraďte dostatek času, ať víte, co podepisujete. Jestliže jste něco takového odsouhlasili nevědomky, vždy existuje náprava.
Snažte se ze smlouvy vyvázat
Když byla smlouva uzavřena tímto způsobem, tedy po telefonu, měli byste vědět, že máte nárok na její zrušení. Odstoupení od smlouvy lze realizovat do čtrnácti dnů od jejího uzavření. Pokud by došlo na lámání chleba, můžete se dokonce ohánět tím, že jste byli k podpisu smlouvy donuceni pod nátlakem. Pokud šlo o dodavatele energií, může za takové jednání dostat od Energetického regulačního úřadu poměrně velkou pokutu. Takže pozor, jaké smlouvy uzavíráte po telefonu.